TT Circuit Assen

Het begin

Het begin

De eerste race werd georganiseerd door ‘Motorclub Assen en Omstreken’ op 11 juli 1925 over een parcours met een lengte van 28,4 kilometer. Niet over een glad gestreken circuit, maar over klinkerwegen tussen Drentse dorpen. Tijdens deze eerste race was er zelfs een stuk onverharde weg in de traject opgenomen. De route liep over Borger, Schoonloo en Grolloo. Deze eerste race werd gewonnen door Piet van Wijngaarden op een 500 cc Norton met een gemiddelde snelheid van 91,4 kilometer per uur.

De jaren daarna werd de race verreden op een stratencircuit dat langs de volgende punten voerde: De Haar, Barteldsbocht (bij Assen), Oude Tol (halverwege Hooghalen), Hooghalen, Laaghalen, Laaghalerveen.

In 1951 reed de Italiaan Umberto Massetti met zijn 500 cc Gilera een snelste ronde met een gemiddelde van 161,4 km/u. In 1954 kwam de Brit Geoff Duke tot 169,7 km/u maar toen was een deel van het traject tussen Assen en Hooghalen geasfalteerd. Tot 1955 werd dit oude circuit gebruikt, daarna werd het nieuwe circuit in gebruik genomen waarvan het huidige permanente circuit een (klein) deel uitmaakt.

Het oude circuit wordt tegenwoordig doorsneden door de A28.

Het huidige circuit

In 1955 werd het vernieuwde circuit met een lengte van 7705 meter in gebruik genomen. Dit resulteerde in een ongekend hoge aanmelding van deelnemers.

Voor de editie van 2006 werd de noordlus grotendeels verwijderd en werd de totale lengte met meer dan een kilometer ingekort. Hiermee ontstond aan de noordkant van het circuit een compacte structuur die vanaf de omliggende tribunes goed is te overzien. De bochten van het nieuwe gedeelte kregen de namen van oude bochten. Het huidige circuit heeft een lengte van 4542 meter en een breedte van 10 meter. Het langste rechte eind is 970 meter.

In het merendeel van de vele bochten loopt het wegdek af naar de binnenkant. Dit, tezamen met het zeer stroeve asfalt, maakt dat er hoge bochtensnelheden mogelijk zijn. Hierdoor is het circuit van Assen een echt rijderscircuit en de rijders met de meeste durf en ervaring zijn hier duidelijk in het voordeel. Ook als het wegdek nat is blijft de grip hoog.

Op 3 augustus 2007 werd het ronderecord verbroken door Jos Verstappen. Met een A1GP-bolide zette hij een tijd neer van 1.32.824. Deze tijd bleef niet heel lang staan: 12 augustus 2007 was het Andreas Wirth met zijn 3 jaar oude Lola Champ Car die het record bijstelde naar 1:28.276, ruim 4 seconden sneller dan Jos Verstappen.

Op 1 september 2007 werd deze tijd verbeterd door de Fransman Sébastien Bourdais. In zijn McDonald’s Cosworth Champ Car kwalificeerde hij zich met 1:18:765 op pole position voor de eerste Champ Car World Series race in Nederland. Ter vergelijking: het ronderecord voor de MotoGP staat op naam van de Italiaan Valentino Rossi. In 2009 reed hij op een Yamaha naar een tijd van 1:36:025 tijdens de kwalificatietraining voor de Dutch TT, kleine 18 seconden langzamer dan Bourdais in zijn Champ Car.

Vanwege de fusie tussen de Champ Car World Series en de Indy Racing League was de komst van de Champ Cars naar Assen helaas een eenmalig avontuur: in 2008 zijn er geen races in Europa van de nieuwe klasse, IRL IndyCars.

In 2010 kwam de A1 GP racen op het circuit in Drenthe. Het ging om de finalerace van het seizoen. De organisatie had voor Assen gekozen boven Circuit Park Zandvoort omdat dit een up-to-date circuit van wereldklasse is, en veel bezoekers kan verwerken.

In 2016 maakte het TT bestuur een forse ommezwaai wat betreft de datum van de Dutch TT. Sinds de invoering van het WK, in 1949, werd in 2016 de TT voor het eerst op zondag verreden, de laatste zondag van juni. Het werd een groot succes. Na jarenlange bezoekersaantallen onder de 100.00, werden in 2016 op de TT dag, zondag 26 juni, maar liefst 105.000 bezoekers geteld.

Andere activiteiten

Door de hoge investeringskosten kan het TT Circuit niet meer overleven door motorraces alleen. Daarom zijn er ook andere activiteiten op het terrein. Tegenwoordig worden er naast motor- en autoraces ook concerten en truck-festivals gehouden. In 2009 vond de proloog van de Ronde van Spanje (Wielrennen) op het circuit plaats. In 2015 werd voor het eerste een motorcross Grand Prix op het circuit worden gehouden. Daarvoor waren er honderden vrachtwagens met zand nodig.

Baanlengte door de jaren heen

  • 1925: 28,400 km (via Rolde)
  • 1926-1954: 16,536 km (via Laaghalen)
  • 1955-1983: 7,705 km (eerste echte circuit)
  • 1984-1989: 6,134 km (Witterhaar, Bedeldijk, Stroomdrift en De Vennen verdwenen)
  • 1990-2001: 6,049 km (door verbreding naar 10 meter)
  • 2002-2004: 6,027 km (door verbreding het rennerskwartier en verlegging van Mandeveen en Duikersloot)
  • 2005: 5,997 km (door het veranderen van De Bult en de Ruskenhoek)
  • Vanaf 2006: 4,542 km (door opheffing noordlus)

Het huidige circuit

Het huidigeTT circuit

Onderliggende pagina's:

Het huidigeTT circuit

Het huidigeTT circuit

Andere activiteiten op het TT Circuit

Andere activiteiten op het TT Circuit

Onze sponsoren:

Contact

Stichting Vrienden TT Circuit Assen

Dijkakker 15
7854 RM Aalden
E-mail: info@vriendentt.nl

> Meer contactgegevens

Social media
Partners
racesport giant nikologo
TT Circuit Assen Riders