Ervaringen van een CRT/CRE deelnemer

Onlangs konden Vrienden die zich daarvoor hadden opgegeven, de cursus CRE (Circuit Experience) en CRT (Circuit Training) van CRT Holland meemaken. Een van onze vrienden, Michel Schuur, zette zijn ervaringen voor onze website zwart-op-wit. Hieronder zijn ervaringen. De foto’s zijn van Ad Kievit, de vaste circuitfotograaf van CRT Holland van de familie Lentink.

Donderdag 30 augustus was het zover. CRE op TT junior track. We verzamelden met  40 enthousiaste motorrijders. De een met behoorlijk wat ervaring, de ander nauwelijks ervaring. De motoren verschilden van “buikschuivers” tot chopper en alles wat er tussen zit. Dus voordat we met de koffie begonnen was het al duidelijk dat CRE voor iedere motorrijder geschikt is. Onder het genot van een kop koffie wordt er door de organisatie uitgelegd wat de plannen zijn voor vandaag. We worden aan de hand van ons startnummer met een kleurcode in 4 groepen verdeeld. Elk met een eigen instructeur. Het TT junior track is in twee delen gesplitst, de noord- en de zuidlus. Er worden steeds korte sessies gereden. Er kwamen 2 twee groepen op de baan, 2 twee groepen langs de kant om te kijken en tips te ontvangen. Na 10 minuten wordt er gewisseld. Aan het einde van de morgen hebben we de noordlus, de zuidlus, linksom, rechtsom, met en zonder instructeur gereden. In totaal 16 sessies. Helaas was er door ernstige regenval voor 2 groepen 1 sessie uitgevallen. Daarna op een natte baan verder gegaan.

Het aandachtspunt bij het rijden op dit kleine circuit is dat je goed door de bochten moet kijken en de motor soepel moet laten bewegen. Omdat het circuit zo kort is volgen de bochten elkaar snel op en kan je goed oefenen om de bocht goed aan te snijden. De sessies zijn intensief, maar na 10 minuten heb je al weer rust van 10 minuten.

Na de hele leerzame ochtend vertrekken we naar het GROTE TT circuit. Eerst maar eens de inwendige versterken met een goed verzorgd buffet. Na de lunch is er gelegenheid om de vering van je motor na te laten kijken en af te laten stellen.

Ondertussen worden bij timecontrole de transponders uitgedeeld. Zo zijn de tijden via lifetiming bij te houden. En aan het einde van de dag kun je de rondetijden en daarmee de vorderingen nakijken.

We worden in 5 groepen verdeeld. Geprobeerd wordt om die groepen op snelheid in te delen. Groep 1 de snelste, groep 5 de minst snelle. Ik mocht in groep 4 meerijden. Na 2 rondes laten  de eerste 2 rijders in de groep zich afzakken en schuift de rest door naar voren om zo iedereen de gelegenheid te geven om goed in het spoor van de instructeur de ideale lijn te rijden. De sessie op de TT baan duurt 20 minuten en wordt met de 5 groepen tegelijk gereden.

Na die 20 minuten is er weer pauze. Tijd om met elkaar bij te kletsen over je ervaringen of om de vering van je motor af te laten stellen.

Na ongeveer anderhalf uur mogen we weer de baan op. Te merken is dat we er veel van geleerd hebben. De snelheid ligt iets hoger als in de eerste sessie op de baan. Dat blijkt ook wel uit de resultaten aan het einde van de dag, 13 seconden van m’n snelste rondetijd afgesnoept t.o.v. de eerste sessie.

Al met al kan ik terug kijken op een geslaagde dag. Veel geleerd.

  • Na regen heb je best nog wel veel grip.
  • Je motor kan veel meer dan je zelf durft.
  • Goed kijken in de bocht en je snelheid regelen voor de bocht, zorgt dat je de bocht heel soepel kunt nemen.
  • Voeten verder naar achteren als je door de bocht gaat.
  • Meer vertrouwen in eigen kunnen.

Kortom een aanrader voor elke motorrijder.

Michel Schuur